تبلیغات
بروز تر شو - انواع موتور های الکتریکی DC
 
بروز تر شو
با تکنولوژی به روز شوید
                                                        
درباره وبلاگ


سلام به بازدید کنندگان این وبلاگ امیدوار بتوانم مطالب مفیدی در این وبلاگ ارائه کنم. لطفا برای بهتر شدن مطالب نظر دهید.با تشکر مدیر وبلاگ : به روز تر شو
نویسندگان
خبرنامه





نظرسنجی
به نظر شما بیشتر در کدام زمینه مطلب قرار دهیم؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سایت تخصصی برق سایت تخصصی متلب جدیدترین اخبار رباتیک و تکنولوژی
موتور های الکتریکی  DC

             

 موتور های DC
  1. سری 
  2. شنت 
  3. کمپوند 
  4. تحریک مستقل
  5. اهنربا دائم



در اثر عبور جریان الكتریكی از هادی در میدان مغناطیسی، هادی به حركت در می آید. اساس عملكرد موتور نیز روی عبور جریان از سیم پیچهای روتور كه در میدان مغناطیسی استاتور قرار گرفته اند، می باشد. به روشهای گوناگون می توان میدان ناشی از سیم پیچهای استاتور را بوجود آورد. براساس نحوه تولید میدان تحریك، موتورهای dc طبقه بندی می شوند انواع مختلف میدان تحریك عبارتند از:

- تحریك جداگانه (مستقل)

- تحریك سرخود

تحریك جداگانه (مستقل)

با اتصال یك منبع جداگانه dc به هادیهای استاتور همواره میدان تحریك ثابتی خواهیم داشت. جریان میدان تحریك در این روش مستقل از جریان بار است. این روش احتیاج به دو منبع مستقل dc دارد.

· تحریك سرخود

در این روش از جریان آرمیچر، ولتاژ ترمینال موتور و یا تركیبی از این دو متغیر برای ایجاد میدان تحریك استفاده می شود و به منبع تغذیه مستقل احتیاج نداریم.

موتورهای تحریك سرخود به گروههای زیر طبقه بندی می شوند:

- موتور تحریك شنت

- موتور تحریك سری

- موتور تحریك كمپوند

موتور تحریك جداگانه (مستقل)

با اتصال یك منبع جداگانه dc به هادیهای استاتور همواره میدان تحریك ثابتی خواهیم داشت. جریان میدان تحریك در این روش مستقل از جریان بار است. این روش احتیاج به دو منبع مستقل dc دارد.

مدار معادل موتور تحریک مستقل


تصویر در پایگاه یافت نشد


· موتور تحریك شنت
اساس كار میدان تحریك شنت مانند میدان تحریك مستقل است با این تفاوت كه فقط از یك منبع dc استفاده می شود در صورتی كه ولتاژ ترمینال همواره ثابت باشد تفاوتی بین موتور تحریك مستقل و موتور شنت وجود نخواهد داشت.

مدار معادل موتور شنت


تصویر مورد نظر در پایگاه یافت نشد


کاربرد های موتور شنت و تحریک مستقل

این نوع موتورها نباید در زیر بار سنگین راه اندازی شوند چون جریان آرمیچر آن بیش از حد زیاد شده و به آن صدمه می زند،

بیشترین کاربرد این موتور در بازهای ثابت مانند هواکش های صنعتی، دمنده ها و . . . است.

موتور سری
در موتور سری، سیم پیچهای میدان به طور سری با سیم پیچهای آرمیچر قرار گرفته اند و جریان آرمیچر از آن عبور می كند بنابراین تعداد دورهای سیم پیچ میدان سری كم و قطر آنها زیاد است.
کاربرد
به علت بالا بودن گشتاور راه اندازی این موتور در جایی که گشتاور راه اندازی بالا مورد نظر باشد استفاده می شود مانند پرس های ضربه ای، جرثقیل ها، بالابرها و آسانسورها. همچنین بهترین موتور برای وسایل نقلیه مانند اتوبوس های برقی، لوکومتیوها و ... می باشد و از این رو از نوع خاصی از موتور سری DC در قطارهای برقی استفاده می شود که اصطلاحا به آن موتور کششی (Traction Motor) گویند.


تصویر مورد نظر در پایگاه یافت نشد
·VT=EA+IA(RA+RS)+ε    IA=IS=IL

VT:ولتاژ ترمینال (موتور به ان ولتاژ اتصال داده شده)
IL:جریان بار (LOAD)
IS=IF:جریان تحریک
IA:جریان ارمیچر
ε :عکس العمل ارمیچر(توضیح بیشتر)

 موتور كمپوند dc

موتور كمپوند تركیبی از موتور سری و موتور شنت است. در صورتیكه شار میدان شنت شار میدان سری را تقویت كند به آن كمپوند اضافی و در صورتیكه شار میدان سری، شار میدان شنت را تضعیف كند به آن كمپوند نقصانی گفته می شود. هر یك از كمپوندهای اضافی یا نقصانی به

 دو دسته دیگر بنام كمپوند بلند و یا كمپوند كوتاه تقسیم می شوند.

در موتور كمپوند بلند جریان میدان شنت مستقل از تغییرات جریان بار است ولی در كمپوند كوتاه تغییرات جریان بار باعث تغییرات جریان میدان شنت می شود.

بنابراین در موتور كمپوند شار میدان برآیند شار میدان شنت، میدان سری و عكس العمل آرمیچر است

مزایا

گشتاور راه اندازی خوب

امکان کنترل سرعت دقیق

 

معایب

جریان راه اندازی زیاد

تعمیر و نگهداری آن بسیار مشکل تر از نوع ac است





تصویر مورد نظر در پایگاه یافت نشد



فرمول های موتور های dc

      F=ILB
 F: نیرو (بر حسب N)
 I: جریان عبوری از سیم پیچ (بر حسب A)
 L: طول سیم پیچ داخل میدان مغناطیسی، یعنی سیم پیچ بین دو آهن ربا (بر حسب m)
 B: شدت میدان مغناطیسی بر حسب تسلا (T)


                                                                             P=T× ω=V×I

 T: گشتاور موتور (برحسب N.m)
 ω: سرعت دورانی موتور(بر حسب RPS)
 V: ولتاژ (بر حسب V)
 I: جریان (برحسبA )


دلیل بالا بودن جریان راه اندازی موتور

میدانیم که موتور ها در لحظه راه اندازی جریان بالایی 3-7 جریان نامی از شبکه می گیرند .دلیل این جریان بالا این است که:
در لحظهٔ شروع راه‌اندازی سرعت موتور صفر است و بنابرین نیروی ضد محرکه Ea نیز صفر می‌باشد.با اعمال Vt به دو سر ماشین  جریان عبوری از آرمیچر از رابطهٔ بدست میاید که به دلیل صفر بودن EA جریان بالا میرود در موتور کمپوند و سری نیز همین مسئله صادق است. رابطه موتور های سری و کمپوند DC I_a=\frac{V_t}{r_a + r_s}
به محض اینکه رتور شروع به چرخش کند EA در رتور القا شده و جریان ارمیچر را کاهش می دهد.

(اگر سوالی در این رابطه داشتید به بخش پرسش و پاسخ مراجعه کنید)






نوع مطلب : اخبار و فناوری های جدید، 
برچسب ها : موتور های الکتریکی، جریان راه اندازی، موتور شنت، موتور سری، موتور کمپوند، محاسبات موتور،
لینک های مرتبط :




شنبه 20 مرداد 1397 05:50 ب.ظ
This is a topic which is close to my heart... Many thanks!
Where are your contact details though?
پنجشنبه 10 اسفند 1396 09:22 ب.ظ
من واقعا خوشحال هستم که این پست های وبلاگ را که شامل می شوند، بخوانم
از تن از حقایق مفید، با تشکر برای ارائه این اطلاعات.
جمعه 4 اسفند 1396 03:58 ق.ظ
سلام هر کس، در اینجا هر کس به اشتراک گذاری چنین دانش، به طوری که آن را دلپذیر است
این وبسایت را بخوانید و من از این وبلاگ دیدن کردم
روزانه.
شنبه 28 بهمن 1396 09:54 ب.ظ
برادر من پیشنهاد کرد که من این وب سایت را دوست دارم او به طور کامل بود
درست. این پست واقعا روزم را ساخت. شما نمیتوانید به سادگی تصور کنید که چقدر زمان برای این اطلاعات صرف شده است. با تشکر!
شنبه 14 بهمن 1396 09:26 ب.ظ
ممنون مطلب خوبی بود
جمعه 3 آذر 1396 06:15 ب.ظ
یک بحث جالب ارزش نظر است. من باور دارم که شما باید
برای انتشار بیشتر در مورد این موضوع، ممکن است موضوع تابو نباشد، اما به طور معمول مردم در مورد چنین چیزی صحبت نمی کنند
فاعل، موضوع. بعدی! با احترام!!
شنبه 13 آبان 1396 11:30 ب.ظ
من واقعا از موضوع / طراحی وب سایت شما لذت می برم.
آیا تا به حال مشکلی در سازگاری با مرورگر دارید؟
یک زن و شوهر از مخاطبان وبلاگ من در مورد وبلاگ من به درستی کار نمی کند
در Explorer اما در Safari عالی عمل می کند. آیا شما برای کمک به رفع هر گونه مشاوره ای دارید؟
این مساله؟
چهارشنبه 10 آبان 1396 06:33 ب.ظ
hey there and thank you for your info – I've certainly picked up anything
new from right here. I did however expertise several technical points using this web site, since I experienced to
reload the website many times previous to I could get it to
load correctly. I had been wondering if your hosting is OK?

Not that I'm complaining, but sluggish loading
instances times will sometimes affect your placement in google and could damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords.

Anyway I am adding this RSS to my e-mail and could look out for
much more of your respective fascinating content. Make sure you update this
again very soon.
چهارشنبه 10 آبان 1396 01:55 ق.ظ
Link exchange is nothing else but it is simply placing the other person's blog link on your page at suitable
place and other person will also do similar in support of you.
چهارشنبه 10 آبان 1396 01:30 ق.ظ
ممنون از وبلاگ خوبتون
دوشنبه 8 آبان 1396 09:38 ب.ظ
سلام خانواده ی من! من می خواهم بگویم این پست شگفت انگیز است، عالی است
نوشته شده و شامل تقریبا تمام اطلاعات قابل توجهی است.
من می خواهم پست های بیشتری مانند این را ببینم
دوشنبه 8 آبان 1396 07:35 ب.ظ
این اولین بار است که مرا در اینجا می بینم و من واقعا لذت بخش هستم که همه را به تنهایی بخوانم.
دوشنبه 8 آبان 1396 02:46 ب.ظ
آیا من فکر می کنم اگر تعداد پست های شما را تا زمانی که اعتبار ارائه می دهم نقل کنم
و منابع به صفحه وب شما؟ وبلاگ من در همان طاقچه است که شما و کاربران من است
واقعا از اطلاعاتی که در اینجا ارائه می کنید بهره مند خواهید شد.
لطفا اجازه دهید من می دانم اگر این خوب با شما. به سلامتی!
دوشنبه 8 آبان 1396 02:39 ب.ظ
اگر کسی بخواهد دیدگاه کارشناسانه در مورد اجرای یک وبلاگ داشته باشد، من پیشنهاد می کنم او را داشته باشید
برای بازدید از این وبلاگ، نگه داشتن کار دلپذیر.
دوشنبه 8 آبان 1396 01:27 ب.ظ
پس از بررسی برخی از مقالات وبلاگ در وبلاگ خود،
من واقعا از روش نوشتن خود قدردانی می کنم
وبلاگ. من آن را به لیست سایت مشاهیر من اضافه کردم و در آینده نزدیک بررسی خواهم کرد.
لطفا وب سایت من را چک کنید و به من بگویید
نظر شما.
دوشنبه 8 آبان 1396 01:17 ب.ظ
پس از آنکه در ابتدا یک نظر را ترک کردم، به نظر می رسید که روی آن کلیک کرده ام
وقتی که نظر جدید اضافه می شود، اعلام می کنم
جعبه چک و از حالا به هر بار یک نظر اضافه شده است
دریافت 4 ایمیل با نظر دقیق همان. باید وجود داشته باشد
به این معنی که شما می توانید من را از این سرویس حذف کنید؟ قدردانی آن
یکشنبه 30 مهر 1396 08:32 ق.ظ
ممنون از مطلب خوبتون
یکشنبه 30 مهر 1396 02:40 ق.ظ
سلام! من فقط می خواستم بپرسم آیا تا به حال هیچ مشکلی با هکرها نداشته اید؟

آخرین وبلاگ من (وردپرس) هک شد و من از دست دادم
چند ماه کار سخت به علت عدم تهیه پشتیبان داده ها. آیا داری
هر راه حل برای محافظت در برابر هکرها؟
چهارشنبه 19 مهر 1396 08:27 ب.ظ
من اطلاعات ارزشمندی را که در مقالات خود ارائه می دهید دوست دارم.
من وبلاگ شما را نشانه گذاری میکنم و دوباره اینجا را بررسی خواهم کرد
به طور منظم. من کاملا مطمئنم که من چیزهای جدیدی در اینجا یاد می گیرم!

موفق باشید برای بعدی!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 05:52 ب.ظ
Thanks , I have just been looking for info approximately this subject for a while and
yours is the greatest I've discovered till now.

However, what in regards to the conclusion? Are you
positive about the source?
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:56 ق.ظ
Hello very cool web site!! Man .. Beautiful .. Amazing ..
I will bookmark your website and take the feeds also? I'm satisfied to find a lot of useful information here within the post, we
want develop extra techniques on this regard, thanks for sharing.
. . . . .
چهارشنبه 6 اسفند 1393 12:44 ق.ظ
لطفا بفرمایید چرا در موتور کمپوند بلند جریان میدان شنت مستقل از جریان بار است
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر